Přejít na obsahovou část stránky

Informatika

  • Členové předmětové komise

    Předseda:

    • Ing. Libor Zámecký

    Členové:

    • Mgr. Kateřina Herinková
    • Mgr. Jakub Jodas
    • Mgr. Jakub Krejčí
    • Mgr. Lenka Kreplová
    • Mgr. Jiří Štěrba
    • Mgr. Pavel Železný
  • Akce předmětové komise
  • Obsah výuky
    • Gymnázium šestiletý cyklus

      Prima a sekunda:

      Předmět pokrývá vzdělávací oblast Informatika podle požadavků uvedených v RVP ZV, vychází z tematického okruhu Využití digitálních technologií vzdělávací oblasti Člověk a svět práce (RVP ZV), ze které také čerpá část hodinové dotace. Dále uvádí probíraná témata do souvislostí s tématy probíranými v dalších vyučovacích předmětech a rozvíjí tím mezipředmětové vztahy.

      Předmět je zařazen do prvního a druhého ročníku šestiletého studia s hodinovou dotací podle výše uvedené tabulky. Výuka probíhá ve skupinách s maximálním počtem žáků 17.

      V oblasti Informační a komunikační technologie se předmět zaměřuje na rozvoj informatického myšlení a porozumění základním principům digitálních technologií.  Žáci získávají prostředky a metody ke zkoumání řešitelnosti problémů, hledání a nalézání jejich optimálního řešení. Získávají dovednost orientovat se a pracovat s informacemi v oblasti jejich získávání, třídění, aktualizace a ukládání. Na základě pochopení funkce digitální techniky porozumí zákonitostem digitálního světa, ve kterém se budou umět efektivně, bezpečně a eticky pohybovat.

      Z oblasti Člověk a svět práce integruje okruh Využití digitálních technologií. Zařazený okruh vede žáky k praktickým pracovním dovednostem a návykům s výpočetní technikou, přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků, k dodržování zásad bezpečnosti a hygieny práce. Vede žáky k ovládání a využití moderní digitální techniky a technologií. V rozpracování obsahu předmětu jsou výstupy vzdělávací oblasti Člověk a svět práce RVP ZV označeny kódem integrace INT a využitá průřezová témata kódem PT. 

      Část výuky tvoří nácvik psaní hmatovou metodou na klávesnici počítačů a zvyšování přesnosti a rychlosti psaní. Výuka je zařazena průběžně do obou ročníků studia (tak, aby u žáků došlo k dostatečnému upevnění ergonomických zásad psaní a automatizaci hmatů), vede žáka k cílevědomosti, soustředění, vytrvalosti a smyslu pro přesnou práci. Procvičování a kontrole je věnována zpravidla část vyučovací hodiny, ve které jsou žáci schopni udržet koncentraci a přesnost psaní. Učitel vede žáky ke krátké ale pravidelné domácí přípravě.

      Kvinta až sexta:

      Předmět pokrývá vzdělávací oblast Informatika podle požadavků uvedených v RVP G. Dává prostor všem žákům porozumět tomu, jak funguje počítač a informační systémy. Zabývá se automatizací, programováním, optimalizací činností, reprezentací dat v počítači, kódováním a modely popisujícími reálnou situaci nebo problém. Dává prostor pro praktické aktivní činnosti a tvořivé učení se objevováním, spoluprací, řešením problémů, projektovou činností. Pomáhá porozumět světu z pohledu informatiky jako vědní disciplíny, s jejímiž základy seznamuje.

      Důraz je kladen na rozvíjení žákova informatického myšlení s jeho složkami abstrakce, algoritmizace a dalšími. Praktickou činnost s tvorbou jednotlivých typů dat a s aplikacemi vnímáme jako prostředek k získání zkušeností k tomu, aby žák mohl poznávat, jak počítač funguje, jak reprezentuje data různého typu, jak pracují informační systémy a jaké problémy informatika řeší.

      Výuka je orientována činnostně, s aktivním žákem, který objevuje, experimentuje, ověřuje své hypotézy, diskutuje, tvoří, řeší problémy, spolupracuje, pracuje projektově, konstruuje své poznání.

      Předmět je zařazen do ročníků vyššího stupně šestiletého gymnázia s hodinovou dotací podle učebního plánu. Výuka probíhá v odborných učebnách, vybavených výpočetní technikou, ve skupinách s maximálním počtem 17 žáků.

      V tercii a kvartě je při výuce uplatněna metoda CLIL. Vybrané kapitoly jsou vyučovány v anglickém jazyce v rozsahu minimálně 25 % výuky v ročníku.

    • Gymnázium čtyřletý cyklus

      Předmět pokrývá vzdělávací oblast Informatika podle požadavků uvedených v RVP G. Dává prostor všem žákům porozumět tomu, jak funguje počítač a informační systémy. Zabývá se automatizací, programováním, optimalizací činností, reprezentací dat v počítači, kódováním a modely popisujícími reálnou situaci nebo problém. Dává prostor pro praktické aktivní činnosti a tvořivé učení se objevováním, spoluprací, řešením problémů, projektovou činností. Pomáhá porozumět světu z pohledu informatiky jako vědní disciplíny, s jejímiž základy seznamuje.

      Důraz je kladen na rozvíjení žákova informatického myšlení s jeho složkami abstrakce, algoritmizace a dalšími. Praktickou činnost s tvorbou jednotlivých typů dat a s aplikacemi vnímáme jako prostředek k získání zkušeností k tomu, aby žák mohl poznávat, jak počítač funguje, jak reprezentuje data různého typu, jak pracují informační systémy a jaké problémy informatika řeší.

      Výuka je orientována činnostně, s aktivním žákem, který objevuje, experimentuje, ověřuje své hypotézy, diskutuje, tvoří, řeší problémy, spolupracuje, pracuje projektově, konstruuje své poznání.

      Předmět je zařazen do ročníků s hodinovou dotací podle učebního plánu. Výuka probíhá v odborných učebnách, vybavených výpočetní technikou, ve skupinách s maximálním počtem 17 žáků.

      Vzdělávací obsahpdf181.12 KB
    • Pedagogické lyceum

      Předmět pokrývá oblast Informatické vzdělávání podle požadavků uvedených v RVP Pedagogické lyceum. Uvádí probíraná témata do souvislostí s tématy probíranými v dalších vyučovacích předmětech a rozvíjí tím mezipředmětové vztahy.

      Předmět je zařazen do prvního až čtvrtého ročníku čtyřletého studia s hodinovou dotací 2+1+2+1.

      Charakteristika učiva

      Předmět Informatika vychází z kurikulárního rámce Informatické vzdělávání a integruje částečně průřezové téma Člověk a digitální svět.

      Cílem informatického vzdělávání je vést žáky ke schopnosti rozpoznávat informatické aspekty světa a využívat poznatky z informatiky k porozumění a uvažování o přirozených i umělých systémech a procesech, ke schopnosti řešit nejrůznější pracovní a životní situace, cílevědomě a systematicky volit a uplatňovat optimální postupy.

      Výuka informatiky přispívá k hlubšímu a komplexnímu porozumění výpočetním zařízením a principům, na kterých fungují. Tím usnadňuje využití digitálních technologií v ostatních oborech a rozvoj uživatelských dovedností žáků vázaných na vzdělávací obsah těchto oborů.

      Výuka směřuje k tomu, aby žák:

      • porozuměl základním pojmům a metodám informatiky jako vědního oboru a jeho uplatnění v ostatních vědních oborech a profesích;

      • rozpoznával a formuloval problémy s ohledem na jejich řešitelnost;

      • získával, zaznamenával, uspořádával, strukturoval, předával data a informace;

      • rozkládal systémy a procesy na části, odhaloval jejich vztahy a strukturu;

      • byl schopni uplatnit algoritmický způsob myšlení při řešení problémů, vytvářeli a formulovali postupy a řešení, které lze přenechat k vykonání jinému člověku nebo stroji;

      • vytvářel formální popisy, modely a simulace skutečných situací i pracovních postupů;

      • testoval, analyzoval, vyhodnocoval, porovnával a vylepšoval existující i navrhované algoritmy, postupy nebo informatická řešení;

      • rozuměl technickým základům digitálních technologií do té míry, aby byli schopni je efektivně a bezpečně používat a snadno se naučili používat nové;

      • byl schopni využít digitální technologie při řešení problémů, které jsou příliš složité nebo rozsáhlé (pro člověka);

      • navrhoval systémy či jejich části, procesy, propojoval různé technologie či jejich části a vytvářel tak nová řešení za pomoci již existujících nástrojů a prvků;

      • hodnotil přínos a rizika různých systémů, procesů, postupů a technologií v kontextu zadaného problému;

      • dorozuměl se a spolupracovali s ostatními při dosahování společného cíle;

      • neohrožoval svým chováním v digitálním prostředí sebe, druhé ani technologie samotné;

      • uvědomoval si, že technologie ovlivňují společnost, a naopak chápal svou odpovědnost při používání technologií.

      Výukové strategie (pojetí výuky)

      Při výuce se uplatňují komplexní výukové metody, např. frontální výuka, skupinová výuka. Využíváme klasických výukových metod – výklad s praktickým předvedením, vysvětlování a praktické procvičování v kombinaci s aktivizujícími metodami – diskuse, problémová a projektová výuka.

      Rozpis učivapdf200.34 KB
    • Předškolní a mimoškolní pedagogika

      Předmět pokrývá oblast Informatické vzdělávání, částečně průřezové téma Člověk a digitální svět podle požadavků uvedených v RVP Předškolní a mimoškolní pedagogika. Uvádí probíraná témata do souvislostí s tématy probíranými v dalších vyučovacích předmětech a rozvíjí tím mezipředmětové vztahy.

      Předmět je zařazen do prvního až čtvrtého ročníku čtyřletého studia s hodinovou dotací 1+2+0+1.

      Charakteristika učiva

      Předmět Informatika vychází z kurikulárního rámce Informatické vzdělávání a průřezového tématu Člověk a digitální svět.

      Cílem informatického vzdělávání je vést žáky ke schopnosti rozpoznávat informatické aspekty světa a využívat poznatky z informatiky k porozumění a uvažování o přirozených i umělých systémech a procesech, ke schopnosti řešit nejrůznější pracovní a životní situace, cílevědomě a systematicky volit a uplatňovat optimální postupy.

      Výuka informatiky přispívá k hlubšímu a komplexnímu porozumění výpočetním zařízením a principům, na kterých fungují. Tím usnadňuje využití digitálních technologií v ostatních oborech a rozvoj uživatelských dovedností žáků vázaných na vzdělávací obsah těchto oborů.

      Výuka směřuje k tomu, aby žák:

      • porozuměl základním pojmům a metodám informatiky jako vědního oboru a jeho uplatnění v ostatních vědních oborech a profesích;

      • rozpoznával a formuloval problémy s ohledem na jejich řešitelnost;

      • získával, zaznamenával, uspořádával, strukturoval, předával data a informace;

      • rozkládal systémy a procesy na části, odhaloval jejich vztahy a strukturu;

      • byl schopni uplatnit algoritmický způsob myšlení při řešení problémů, vytvářeli a formulovali postupy a řešení, které lze přenechat k vykonání jinému člověku nebo stroji;

      • vytvářel formální popisy, modely a simulace skutečných situací i pracovních postupů;

      • testoval, analyzoval, vyhodnocoval, porovnával a vylepšoval existující i navrhované algoritmy, postupy nebo informatická řešení;

      • rozuměl technickým základům digitálních technologií do té míry, aby byli schopni je efektivně a bezpečně používat a snadno se naučili používat nové;

      • byl schopni využít digitální technologie při řešení problémů, které jsou příliš složité nebo rozsáhlé (pro člověka);

      • navrhoval systémy či jejich části, procesy, propojoval různé technologie či jejich části a vytvářel tak nová řešení za pomoci již existujících nástrojů a prvků;

      • hodnotil přínos a rizika různých systémů, procesů, postupů a technologií v kontextu zadaného problému;

      • dorozuměl se a spolupracovali s ostatními při dosahování společného cíle;

      • neohrožoval svým chováním v digitálním prostředí sebe, druhé ani technologie samotné;

      • uvědomoval si, že technologie ovlivňují společnost, a naopak chápal svou odpovědnost při používání technologií.

      Výukové strategie (pojetí výuky)

      Při výuce se uplatňují komplexní výukové metody, např. frontální výuka, skupinová výuka. Využíváme klasické výukové metod – výklad s praktickým předvedením, vysvětlování a praktické procvičování v kombinaci s aktivizujícími metodami – diskuse, problémová a projektová výuka.

      Rozpis učivapdf176.26 KB
  • Vybavení učeben

    Vybavení učeben Výpočetní techniky

    UVT1

    • 17 žákovských PC a 1 učitelský PC (Intel Core i5, 4 GB RAM, 320 GB HDD, DVD-RW, monitor 22“ LCD, Windows 10 Pro, Office Pro, Zoner PhotoStudio, Zoner Callisto, Python, PSPad).
    • Dataprojektor EPSON EB-84.
    • Dotyková tabule SmartBoard 680, ozvučení.

    UVT2

    • 17 žákovských PC a 1 učitelský PC (AMD A8-7600, 8 GB RAM, 500 GB HDD, DVD-RW, monitor 19“ LCD, Windows 10 Pro, Office Pro, Zoner PhotoStudio, Zoner Callisto, Python, PSPad).
    • Dataprojektor Benq MX660.
    • Dotyková tabule SmartBoard 680, ozvučení.

    UVT

    • 17 ks žákovských PC a 1 učitelský PC (Intel Core i5, 4 GB RAM, 320 GB HDD, DVD-RW, monitor 22“ LCD, Windows 10 Pro, Office Pro, Zoner PhotoStudio, Zoner Callisto).
    • Dotyková obrazovka JAWIQ 455, ozvučení.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti