Kurz pro provázející učitele
Cílem kurzu k výkonu specializační činnosti provázejícího učitele (dále také jen „PU“) je rozvinout u účastníků podstatné kompetence pro výkon role provázejícího učitele. Provázející učitel poskytuje žákovi učitelství na učební a odborné praxi během studia podporu, spolupracuje s ním při přípravě a plánování výuky, při její realizaci a zejména při její reflexi, která je klíčová pro efektivní rozvoj profesních kompetencí žáka učitelství. Provázející učitel se tak stává vzdělavatelem budoucího učitele a má velký vliv na to, jakým způsobem tento budoucí učitel rozvíjí své profesní kompetence. Žák učitelství často získává své první formující zkušenosti s učitelskou profesí právě při spolupráci s provázejícím učitelem. Je proto zřejmé, že role provázejícího učitele je pro úspěšnou přípravu učitelů klíčová.
Obecným cílem tohoto vzdělávání je přispívat ke zvyšování kvality učitelské praxe
a k propojování teorie a praxe v přípravě učitelů. To by mělo vést ke zvyšování úspěšnosti absolventů učitelského studia jakožto začínajících učitelů a ke snižování počtu předčasných odchodů začínajících učitelů ze školství.
Interními lektory byl v rámci projektu IDZ vytvořen inovovaný kurz vstupního a průběžného vzdělávání pro provázející učitele (v souladu s návrhem Standardu studia k výkonu specializační činnosti provázejícího učitele v rámci pokusného ověřování Systému podpory provázejících učitelů), který bude probíhat od srpna 2026.
Struktura vzdělávacího programu vstupního vzdělávání:
Závazná témata vzdělávacího programu:
- Vytváření bezpečného prostředí;
- Vedení reflektivního dialogu při reflexi výuky;
- Sebereflexe provázejícího učitele;
- Poskytování efektivní a formativní zpětné vazby;
Oblasti, které je případně možné realizovat také formou synchronní online výuky:
- Pozorování a identifikace klíčových aspektů výuky;
- Znalost profesní přípravy na střední škole připravující učitele s ohledem na roli provázejícího učitele;
- Společné plánování výuky.
Náplň jednotlivých oblastí:
- Vytváření bezpečného prostředí (ve spolupráci provázejícího učitele a žáka oboru PMP);
- Vedení reflektivního dialogu při reflexi výuky;
- Sebereflexe provázejícího učitele;
- Poskytování efektivní a formativní zpětné vazby;
- Pozorování a identifikace klíčových aspektů výuky;
- Znalost profesní přípravy na fakultě (či VOŠ/SŠ připravující učitele) s ohledem na roli provázejícího učitele;
- Společné plánování výuky.
Vstupní vzdělávání má časovou dotaci 21 vyučovacích hodin.
Forma vzdělávání: prezenční forma s přímým nácvikem dovedností a diskuzí (16 vyučovacích hodin). Zbylých 5 hodin se koná distančně ve formě online semináře.
Kurz průběžného vzdělávání naváže na kurz vstupního vzdělávání. Bude probíhat v průběhu školního roku 2025/2026. Obsah průběžného vzdělávání je tvořen tak, aby reflektoval potřeby účastníků kurzu. Průběžné vzdělávání je zaměřené zejména na metodiky výchov VV, HV, DV s propojením na IT. Uvedené oblasti učitelé MŠ nejvíce využijí při své práci s dětmi předškolního věku. Obsah vzdělávání vychází z ŠVP oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika. Znalosti a dovednosti získané na kurzu průběžného vzdělávání budou učitelé MŠ předávat žákům připravujícím se na budoucí profesi učitele mateřské školy.
Do kurzu vstupního a průběžného vzdělávání se zapojí cca 23 učitelů MŠ, kteří povedou učební praxi žáků oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
V rámci projektu IDZ budou pořízeny nové pomůcky do jednotlivých výchov (VV, HV, DV) a IT, které budou využity na kurzu průběžného vzdělávání pro provázející učitele.
Vstupní studium k výkonu specializační činnosti provázejícího učitele
Průběžné studium k výkonu specializační činnosti provázejícího učitele