Mgr.Předseda:
- Mgr. Olga Jünglingová
Členové:
- Mgr. Alena Čecháková
- Mgr. Zuzana Benešová
- Mgr. Jitka Binarová
- Mgr. Šárka Lančová
- Mgr. Adam Podaný
- Mgr. Jitka Svrčková
- Mgr. Kateřina Vysloužilová
Mgr.Předseda:
Členové:
Kód a název oboru vzdělávání: 78-42-M/03 Pedagogické lyceum
Název ŠVP: Školní vzdělávací program pro pedagogické lyceum
Forma vzdělávání: denní
Délka vzdělávání: 4 roky
Týdenní počet vyuč. hodin za studium: 2 (2+0+0+0)
Charakteristika učiva:
Předmět Výtvarná výchova vychází ze vzdělávacího obsahu oblasti Estetické vzdělávání a je zařazen mezi povinné odborné předměty. Obsah předmětu je tvořen praktickou složkou - výtvarné zobrazování, dekorativní a materiálové práce a teoretickou složkou - vybrané kapitoly z dějin českého a světového výtvarného umění a kultury, teorie výtvarného umění a estetiky.
Učivo je realizováno ve třech oblastech:
* uskutečňují se podle modelu i z představy (vnější a vnitřní model) v základních druzích výtvarné činnosti (kresba, malba, grafika, prostorové vytváření, modelování, kombinované techniky, nová média, …);
* preferují zvládnutí základů výtvarného vyjadřování, jako jsou perspektiva, proporce, barevná harmonie, různé materiály a techniky, schopnost výtvarné zkratky- stylizace, výtvarná hra a experimentování v návaznosti na jednotlivé umělecké epochy, zejména na moderní umění;
* vedou žáka k uvědomělému užívání vizuálně obrazných prostředků na úrovni smyslových dispozic a úrovni subjektivně osobnostní a sociální;
* akceptují osobní prožitky, zkušenosti a znalosti, využívají znalostí aktuálních způsobů vyjadřování a technických možností zvoleného média pro vyjadřování své představy;
* pracují s vizuálně obraznými znakovými systémy (s obrazem, skulpturou, designem, architekturou, novými médii apod.), které jsou nezastupitelným nástrojem poznávání a prožívání lidské existence;
* využívají implementace nejmodernějších přístupů z oblasti psychologie, animace, základních principů artefiletiky.
* jsou založeny na základním přehledu uměleckých slohů a směrů;
* umožňují žákovi poznávat historické aspekty a společenské kontexty hmotné kultury;
* objasňují širší společenské a filozofické okolnosti vzniku díla;
* reagují na aktuální umělecké dění;
* předmět má výrazně interdisciplinární charakter, přesahy se uplatňují zejména směrem k estetice, dějepisu, literatuře, dramatické tvorbě, hudbě.
* zahrnuje projektování výtvarných činností;
* poskytuje poučení o základech výtvarné technologie.
Kód a název oboru vzdělávání: 78-42-M/03 Pedagogické lyceum
Název ŠVP: Školní vzdělávací program pro pedagogické lyceum,
Forma vzdělávání: denní
Délka vzdělávání: 4 roky
Týdenní počet vyuč. hodin za studium: 12 (0+4+4+4)
Charakteristika učiva:
Předmět Specializace – výtvarná výchova vychází ze vzdělávacího obsahu oblasti Estetického vzdělávání, je zařazen mezi povinně volitelné odborné předměty a je realizován ve druhém, třetím a čtvrtém ročníku jako odborný doplňující předmět. Obsah předmětu je tvořen praktickými výtvarnými činnostmi a vybranými kapitolami z českého a světového výtvarného umění a kultury. Ve čtvrtém ročníku vykonají žáci z tohoto předmětu praktickou a ústní maturitní zkoušku.
Učivo je realizováno ve třech oblastech:
V plné šíři navazují na obsah v povinné výtvarné výchově při ještě výraznějším respektu samostatnosti a iniciativy žáků. Realizují se náročnější práce - výtvarné projektové řady, cykly, na něž je vyhrazena delší časová dotace. Stanovení jednotlivých úkolů a jejich hodinové dotace je v kompetenci učitele. Práce jsou realizovány jak individuálně, tak skupinově. Součástí výuky jsou návštěvy výstav, galerií, animačních programů a realizace výtvarného plenérového kurzu.
Doporučené činnosti:
* uskutečňují se podle modelu i z představy (vnější a vnitřní model) v základních i náročnějších druzích výtvarné činnosti (kresba, malba, grafika, prostorové vytváření, modelování, kombinované techniky, nová média,…) s důrazem na individuální řešení;
* preferují dokonalejší zvládnutí výtvarného vyjadřování, jako jsou perspektiva, proporce, barevná harmonie, různé materiály a techniky, schopnost výtvarné zkratky- stylizace;
* akceptují osobní prožitky, zkušenosti a znalosti, výrazně využívají znalostí aktuálních způsobů vyjadřování a technických možností zvoleného média pro vyjadřování své představy;
* využívají implementace nejmodernějších přístupů z oblasti psychologie, animace, základních principů artefiletiky;
* jsou realizovány také formou výtvarného kurzu v plenéru (ve 2. ročníku).
* jsou založeny na přehledu vybraných uměleckých slohů a směrů a regionálního umění;
* umožňují žákovi poznávat historické aspekty a společenské kontexty hmotné kultury;
* na příkladech uvádí příčiny vzniku a proměn uměleckých slohů či směrů;
* hlouběji objasňují širší společenské a filozofické okolnosti vzniku díla;
* jejich součástí jsou PP prezentace, referáty a analýza uměleckého artefaktu;
* reagují na aktuální umělecké dění;
* součástí jsou návštěvy muzeí, sbírek galerií, regionálních expozic, aktuálních výstav, animačních programů.
* připravuje projekty výtvarných činností dětí, dospělých nebo aktivity seznamující děti, dospělé s výtvarným uměním a vyhodnocuje jejich efektivitu;
* poskytuje poučení o náročnějších výtvarných technologiích;
* orientačně seznamuje se základními pojmy estetiky a principy artefiletiky a animace.
kód a název oboru vzdělávání: 75-31-M/01 Předškolní a mimoškolní pedagogika
název ŠVP: Předškolní a mimoškolní pedagogika
forma vzdělávání: denní
délka vzdělávání: 4 roky
týdenní počet vyuč. hodin za studium: 8 (2+2+2+2)
Charakteristika učiva:
Předmět výtvarná výchova s metodikou vychází ze vzdělávacího oboru Didaktika pedagogických činností a je zařazen mezi povinné odborné předměty. Obsah předmětu je tvořen praktickou složkou (2/3 hodin) - výtvarné zobrazování, dekorativní a materiálové práce a teoretickou složkou - vybrané kapitoly z dějin umění, teorie a metodika výtvarné výchovy v předškolních a mimoškolních zařízeních (1/3 hodin).
Učivo je realizováno ve čtyřech oblastech:
* uskutečňují se podle modelu i z představy (vnější a vnitřní model) v základních druzích výtvarné činnosti (kresba, malba, grafika, prostorové vytváření, modelování, kombinované techniky, nová média,…);
* preferují zvládnutí základů výtvarného vyjadřování jako jsou perspektiva, proporce, barevná harmonie, různé materiály a techniky, schopnost výtvarné zkratky- stylizace,
*výtvarná hra a experimentování v návaznosti na jednotlivé umělecké epochy, zejména na moderní umění;
* vedou žáka k uvědomělému užívání vizuálně obrazných prostředků na úrovni smyslových dispozic a úrovni subjektivně osobnostní a sociální;
* akceptují osobní prožitky, zkušenosti a znalosti, využívají znalostí aktuálních způsobů vyjadřování a technických možností zvoleného média pro vyjadřování své představy;
* pracují s vizuálně obraznými znakovými systémy (s obrazem, skulpturou, designem, architekturou, novými médii apod.), které jsou nezastupitelným nástrojem poznávání a prožívání lidské existence;
* využívají implementace nejmodernějších přístupů z oblasti psychologie, animace, základních principů artefiletiky;
* jsou realizovány také formou výtvarného kurzu (viz. osnovy pro VVS).
* jsou založeny na základním přehledu uměleckých slohů a směrů;
* umožňují žákovi poznávat historické aspekty a společenské kontexty hmotné kultury;
* na příkladech uvádí příčiny vzniku a proměn uměleckých slohů či směrů;
* objasňují širší společenské a filozofické okolnosti vzniku díla;
* reagují na aktuální umělecké dění;
* zahrnují návštěvy muzeí, sbírek galerií, regionálních expozic, aktuálních výstav, animačních programů a uměnovědně zaměřené zájezdy po tuzemsku i zahraničí;
* jejich součástí je analýza uměleckého artefaktu;
* předmět má výrazně interdisciplinární charakter, přesahy se uplatňují zejména směrem k estetice, dějepisu, literatuře, dramatické tvorbě, hudbě.
* poskytuje poučení o základech výtvarné technologie.
* zahrnuje projektování výtvarných činností;
* zaměřuje se na obecnou problematiku - vývoj, znaky dětského výtvarného projevu, výtvarnou typologii, metody práce, rozbory dětského výtvarného projevu a přípravu žáků na pedagogickou praxi (je zařazována od 2. ročníku).
kód a název oboru vzdělávání: 75-31-M/01 Předškolní a mimoškolní pedagogika
název ŠVP: „Učitelství pro mateřské školy a vychovatelství“
forma vzdělávání: denní
délka vzdělávání: 4 roky
týdenní počet vyuč. hodin za studium: 5 (0+0+2+3)
Charakteristika učiva:
Předmět Výtvarná výchova- specializace vychází ze vzdělávacího obsahu Didaktika pedagogických činností, je zařazen mezi povinně volitelné odborné předměty a je realizován ve třetím a čtvrtém ročníku jako odborný doplňující předmět. Obsah předmětu je tvořen praktickými výtvarnými činnostmi (2/3 hodin) a vybranými kapitolami z dějin umění, teorie a metodiky výtvarné výchovy (1/3 hodin). Ve čtvrtém ročníku z tohoto předmětu vykonají žáci praktickou a ústní maturitní zkoušku.
Učivo je realizováno ve třech oblastech:
V plné šíři navazují na obsah v povinné výtvarné výchově s metodikou při ještě výraznějším respektu samostatnosti a iniciativy žáků. Realizují se náročnější práce- výtvarné projektové řady, cykly, na něž je vyhrazena delší časová dotace. Stanovení jednotlivých úkolů a jejich hodinové dotace je v kompetenci učitele. Práce jsou realizovány jak individuálně, tak skupinově. Součástí výuky jsou návštěvy výstav, galerií, animačních programů a realizace výtvarného plenérového kurzu.
Doporučené činnosti:
* uskutečňují se podle modelu i z představy (vnější a vnitřní model) v základních i náročnějších druzích výtvarné činnosti (kresba, malba, grafika, prostorové vytváření, modelování, kombinované techniky, nová média,…) s důrazem na individuální řešení;
* preferují dokonalejší zvládnutí výtvarného vyjadřování jako jsou perspektiva, proporce, barevná harmonie, různé materiály a techniky, schopnost výtvarné zkratky- stylizace;
* akceptují osobní prožitky, zkušenosti a znalosti, výrazně využívají znalostí aktuálních způsobů vyjadřování a technických možností zvoleného média pro vyjadřování své představy;
* využívají implementace nejmodernějších přístupů z oblasti psychologie, animace, základních principů artefiletiky;
* jsou realizovány také formou výtvarného kurzu v plenéru (ve 3. ročníku).
* jsou založeny na přehledu vybraných uměleckých slohů a směrů 2. poloviny 20. století a regionálního umění;
* umožňují žákovi poznávat historické aspekty a společenské kontexty hmotné kultury;
* na příkladech uvádí příčiny vzniku a proměn uměleckých slohů či směrů;
* hlouběji objasňují širší společenské a filozofické okolnosti vzniku díla;
* jejich součástí jsou PP prezentace, referáty a analýza uměleckého artefaktu;
* reagují na aktuální umělecké dění;
* součástí jsou návštěvy muzeí, sbírek galerií, regionálních expozic, aktuálních výstav, animačních programů.
* poskytuje poučení o náročnějších výtvarných technologiích;
* ověřuje znalosti z metodiky, naznačuje cestu metodické přípravy hodiny;
* orientačně seznamuje se základními principy artefiletiky a animace.
kód a název oboru vzdělávání: 75-31-M/01 Předškolní a mimoškolní pedagogika
název ŠVP: „Učitelství pro mateřské školy a vychovatelství“
forma vzdělávání: dálková, zkrácené studium
délka vzdělávání: 3 roky
počet hodin konzultací za studium: 90 (30+30+30)
Charakteristika učiva
Předmět Výtvarná výchova s metodikou vychází ze vzdělávacího oboru Didaktika pedagogických činností a vede žáky k všestrannému rozvoji, jak po stránce estetické, tak po stránce teoretických poznatků. Je součástí odborné přípravy žáků, při které získávají vědomosti a rozvíjejí a prohlubují své dovednosti. Obsah učiva je koncipován tak, aby odpovídal učebnímu plánu oboru, aby se žáci v rámci konzultací seznámili jak se základními výtvarnými technologiemi, tak s věkovými zvláštnostmi dětí, ze kterých musí vycházet při výběru obsahu učiva, organizaci výtvarné činnosti, zajištění bezpečnostních a hygienických podmínek. Vedle konzultací preferuje předmět především samostudium a předpokládá samostatné výtvarné praktické i teoretické aktivity žáků, jejichž rozsah je stanoven učebním plánem oboru.
Učivo je realizováno ve třech oblastech:
· Výtvarné zobrazování, dekorativní a materiálové práce
* uskutečňují se podle modelu i z představy (vnější a vnitřní model) v základních druzích výtvarné činnosti (kresba, malba, grafika, prostorové vytváření, modelování, kombinované techniky, nová média…);
* jsou postaveny na zvládnutí základů výtvarného vyjadřování, jako jsou perspektiva, proporce, barevná harmonie, různé materiály a techniky, schopnost výtvarné zkratky- stylizace, výtvarná hra a experimentování v návaznosti na jednotlivé umělecké epochy vše
* akceptují osobní prožitky, zkušenosti a znalosti, využívají znalostí aktuálních způsobů vyjadřování a technických možností zvoleného média pro vyjadřování své představy.
· Vybrané kapitoly z teorie a dějin umění
* jsou založeny na získání základního přehledu z vybraných kapitol dějin umění, který lze konstruktivně využít jako jednu z motivací výtvarných činností v MŠ;
* umožňují žákovi poznávat historické aspekty a společenské kontexty hmotné kultury;
* na příkladech uvádí příčiny vzniku a proměn uměleckých slohů či směrů;
* reagují na aktuální umělecké dění;
* využívají poznatků a zkušeností z návštěv muzeí, sbírek galerií, regionálních expozic, aktuálních výstav;
* mají výrazně interdisciplinární charakter, přesahy se uplatňují zejména směrem k estetice, dějepisu, literatuře, dramatické tvorbě, hudbě.
· Metodika výtvarné výchovy
* je zaměřena na obecnou problematiku vývoje a znaků dětského výtvarného projevu, výtvarnou typologii, metody práce, rozbory a způsoby hodnocení dětského výtvarného projevu s možností využití zkušeností v osobní pedagogické praxi;
* poskytuje poučení o základech výtvarné technologie, která je podstatou výtvarných činností při práci s dětmi či mládeží.
kód a název oboru vzdělávání: 75-31-M/01 Předškolní a mimoškolní pedagogika
název ŠVP: „Učitelství pro mateřské školy a vychovatelství“
forma vzdělávání: dálková, zkrácené studium
délka vzdělávání: 3 roky
počet hodin konzultací za studium: 45 (10+15+20)
Charakteristika učiva:
Předmět Výtvarná výchova specializace vychází ze vzdělávacího oboru Didaktika pedagogických činností a je zařazen mezi povinně volitelné odborné předměty.
Výtvarná výchova specializace probíhá po celou dobu vzdělávání jako odborný doplňující předmět se zaměřením na praktické výtvarné činnosti, vybrané kapitoly z dějin umění, teorii a metodiku výtvarné výchovy. Předmět předpokládá samostatné výtvarné praktické i teoretické aktivity žáků. Jejich rozsah je stanoven požadavky vyučujícího ke zkoušce za každý ročník. Ve třetím ročníku vykonají žáci z tohoto předmětu praktickou a ústní maturitní zkoušku.
Učivo je realizováno ve třech oblastech:
· Aktivní výtvarné činnosti
V plné šíři navazují na obsah předmětu Výtvarná výchova s metodikou při ještě výraznějším důrazu na samostatnost a tvůrčí iniciativu žáků. Nezanedbatelným důkazem zájmu žáka o oblast výtvarného umění jsou také jeho návštěvy výstav a galerií a jiných kulturně výtvarných akcí.
Doporučené činnosti:
* uskutečňují se podle modelu i z představy (vnější a vnitřní model) v náročnějších druzích výtvarné činnosti (kresba, malba, grafika, prostorové vytváření, modelování, kombinované techniky, nová média,…) s důrazem na individuální řešení;
* preferují dokonalejší zvládnutí výtvarného vyjadřování, jako jsou perspektiva, proporce, barevná harmonie, různé materiály a techniky, schopnost výtvarné zkratky- stylizace;
* akceptují osobní prožitky, zkušenosti a znalosti, výrazně využívají znalostí aktuálních způsobů vyjadřování a technických možností zvoleného média pro vyjadřování své představy;
· Vybrané kapitoly z dějin umění
* jsou založeny na přehledu vybraných kapitol uměleckých slohů a směrů 2. poloviny 20. století a regionálního umění;
* umožňují žákovi prohlubovat dosavadní povědomí o historických aspektech a společenském kontextu hmotné kultury;
* na příkladech uvádí příčiny vzniku a proměn uměleckých slohů či směrů;
* hlouběji objasňují širší společenské a filozofické okolnosti vzniku díla;
* jejich součástí jsou PP prezentace, referáty či analýza uměleckého artefaktu;
* reagují na aktuální umělecké dění;
* předpokládají individuální návštěvy muzeí, sbírek galerií, regionálních expozic, aktuálních výstav.
· Teorie a metodika výtvarné výchovy
* poskytuje poučení o náročnějších výtvarných technologiích;
* ověřuje prakticky znalosti z metodiky.
Název ŠVP: Čtyřleté gymnázium – živé jazyky
Vzdělávací program školy: Čtyřletý vzdělávací program (KKOV 79-41-K/41)
Studijní forma vzdělávání: Denní forma vzdělávání
Délka vzdělávání: 4 roky
Týdenní počet vyuč. hodin za studium: 4 (2+2+0+0)
ročník 1., 2.
Charakteristika vyučovacího předmětu
Výtvarný obor navazuje na výtvarnou výchovu základní školy a vychází ze vzdělávacího obsahu Výtvarného oboru v RVP G. Pracuje s vizuálně obraznými znakovými systémy, které zahrnují jak znakové systémy výtvarného umění, tak i ostatní produkty vizuální kultury.
Výtvarná výchova je povinný vyučovací předmět v 1. a 2. ročníku. Žáci si volí mezi výtvarnou a hudební výchovou. Výuka probíhá formou dvouhodinového bloku jednou týdně. Většina výuky se realizuje v učebně školy, která je určena pro výtvarnou výchovu, ve volné přírodě (využití specifického okolí školy), ve výstavních síních, galeriích, muzeích, historických objektech. Výuka je realizována formou různých vyučovacích metod – samostatná i skupinová práce, práce ve dvojicích, krátkodobé i dlouhodobé projekty. Při tvůrčích činnostech má žák možnost výběru prostředků, které mu nejvíce vyhovují a které by chtěl dále rozvíjet: kresba, malba, grafika, drobné instalace v prostorách školy a veřejném prostoru. Největší důraz je kladen na vlastní tvorbu, jsou prohlubovány a rozšiřovány znalosti a dovednosti z nižších ročníků; na rozdíl od nich je však větší důraz kladen na uvědomělý přístup k tvorbě a s ním spjatý rozvoj výtvarného vyjadřování, výtvarné citlivosti a slovní komunikace.
Předmět Výtvarná výchova má velký význam pro formování estetického a citového vnímání žáků v kontextu s ostatními, převážně naukově orientovanými předměty. V průběhu výuky se žáci seznámí nejen se základními výtvarnými prostředky, postupy a technologiemi, ale důležitou složkou je zprostředkování základních informací z vybraných kapitol dějin výtvarné kultury, nejvýznamnějších výtvarných směrů, autorů a děl.
Charakteristika a cíle předmětu jsou vyjádřeny třemi základními okruhy:
Uvedené okruhy jsou vzájemně spjaté, doplňují se a podporují a jsou proto zařazeny do 1. i 2. ročníku; vzdělávací obsah se využívá jako komplexní a provázaný systém, učební látka je blíže specifikována v tematických celcích, které probíhají v určitých cyklech v jednotlivých ročnících s jistou dávkou gradace ve druhém ročníku. Učivo okruhu Umělecká tvorba a komunikace (IT) je začleněno do obou ročníků výuky předmětů výtvarná výchova a hudební výchova v návaznosti na probírané učivo.
Do vzdělávacího obsahu jsou začleněna průřezová témata (PT) : Osobnostní a sociální výchova (OSV), Výchova k myšlení v evropských globálních souvislostech (VMEGS) a Mediální výchova (MV).
Doporučená literatura:
Název ŠVP: Šestileté gymnázium –živé jazyky
Vzdělávací program školy: Šestiletý vzdělávací program (KKOV 79-41-K/61)
Studijní forma vzdělávání: Denní forma vzdělávání
Délka vzdělávání: 6 let
Týdenní počet vyuč. hodin za studium:
Estetická výchova (výtvarná a hudební) – nižší stupeň 4 (2+2)
Výtvarná výchova – vyšší stupeň 4 (2+2+0+0)
Výtvarná výchova vychází ze vzdělávací oblasti Umění a kultura a umožňuje žákům jiné než racionální poznávání světa prostřednictvím výtvarných činností a postupně se formujícího výtvarného myšlení. Cílem Výtvarné výchovy je, aby si žáci prakticky osvojili potřebné výtvarné dovednosti a techniky, rozvíjeli svou přirozenou potřebu vlastního výtvarného vyjádření, svou fantazii a prostorovou představivost, smysl pro originalitu a vlastní výraz. Aktivity vycházející ze vzdělávacího obsahu Výtvarné výchovy pomáhají utvářet kreativní stránky osobnosti žáka a pochopení kontinuity proměn historické zkušenosti, v níž dochází k socializaci jedince a jeho projekci do společenské existence.
V rámci základního vzdělávání se v hodinách výtvarné výchovy připomínají historické souvislosti a společenské kontexty ovlivňující umění a kulturu. Inspirací k činnostem se stávají také díla literární a dramatická (divadlo, film), tvorba multimediální i samotné znakové systémy. V etapě základního vzdělávání je výtvarná výchova postavena na tvůrčích činnostech – tvorbě, vnímání a interpretaci. Tyto činnosti umožňují rozvíjet a uplatnit vlastní vnímání, cítění, myšlení, prožívání, představivost, fantazii, intuici a invenci. K jejich realizaci nabízí výtvarná výchova vizuálně obrazné prostředky nejen tradiční a ověřené, ale i nově vznikající v současném výtvarném umění a v obrazových médiích. Tvůrčími činnostmi (Rozvíjením smyslové citlivosti, Uplatňováním subjektivity a Ověřováním komunikačních účinků) založenými na experimentování je žák veden k odvaze a chuti uplatnit osobně jedinečné pocity a prožitky a zapojit se na své odpovídající úrovni do procesu tvorby a komunikace.
V primě a sekundě se vzdělávací obsah zaměřuje na posilování sebevědomí žáků a podněcování jejich zájmu o výtvarnou práci vhodnou motivací a volbou náročnějších úkolů a technik, které vyžadují určité znalosti a zručnost. Vzdělávací obsah je sice rozpracován pro jednotlivá období do jednotlivých ročníků, konkrétní činnosti však volí učitel sám podle svého uvážení s ohledem na podmínky výuky, schopnosti, zkušenosti a potřeby žáků. Většina výuky se realizuje v učebně školy, která je určena pro výtvarnou výchovu, ve volné přírodě (využití specifického okolí školy), ve výstavních síních, galeriích, muzeích, historických objektech. Výuka je realizována formou různých vyučovacích metod – samostatná i skupinová práce, práce ve dvojicích, krátkodobé i dlouhodobé projekty. Do vzdělávacího obsahu jsou začleněna témata vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, tematického okruhu Osobnostní a sociální rozvoj.
V tercii a kvartě výtvarný obor navazuje na výtvarnou výchovu základní školy a vychází ze vzdělávacího obsahu Výtvarného oboru v RVP G. Pracuje s vizuálně obraznými znakovými systémy, které zahrnují jak znakové systémy výtvarného umění, tak i ostatní produkty vizuální kultury.
Výtvarná výchova je povinný vyučovací předmět v tercii a kvartě šestiletého gymnázia. Žáci si volí mezi výtvarnou a hudební výchovou. Výuka probíhá formou dvouhodinového bloku jednou týdně. Většina výuky se realizuje v učebně školy, která je určena pro výtvarnou výchovu, ve volné přírodě (využití specifického okolí školy), ve výstavních síních, galeriích, muzeích, historických objektech. Výuka je realizována formou různých vyučovacích metod – samostatná i skupinová práce, práce ve dvojicích, krátkodobé i dlouhodobé projekty. Při tvůrčích činnostech má žák možnost výběru prostředků, které mu nejvíce vyhovují a které by chtěl dále rozvíjet: kresba, malba, grafika, drobné instalace v prostorách školy a veřejném prostoru. Největší důraz je kladen na vlastní tvorbu, jsou prohlubovány a rozšiřovány znalosti a dovednosti z nižších ročníků; na rozdíl od nich je však větší důraz kladen na uvědomělý přístup k tvorbě a s ním spjatý rozvoj výtvarného vyjadřování, výtvarné citlivosti a slovní komunikace.
Předmět Výtvarná výchova má velký význam pro formování estetického a citového vnímání žáků v kontextu s ostatními, převážně naukově orientovanými předměty. V průběhu výuky se žáci seznámí nejen se základními výtvarnými prostředky, postupy a technologiemi, ale důležitou složkou je zprostředkování základních informací z vybraných kapitol dějin výtvarné kultury, nejvýznamnějších výtvarných směrů, autorů a děl.
Charakteristika a cíle předmětu jsou vyjádřeny třemi základními okruhy:
Uvedené okruhy jsou vzájemně spjaté, doplňují se a podporují a jsou proto zařazeny do tercie a kvarty šestiletého gymnázia; vzdělávací obsah se využívá jako komplexní a provázaný systém, učební látka je blíže specifikována v tematických celcích, které probíhají v určitých cyklech v jednotlivých ročnících s jistou dávkou gradace ve druhém ročníku. Učivo okruhu Umělecká tvorba a komunikace (IT) je začleněno do obou ročníků výuky předmětů výtvarná výchova a hudební výchova v návaznosti na probírané učivo.
Do vzdělávacího obsahu jsou začleněna průřezová témata (PT) : Osobnostní a sociální výchova (OSV), Výchova k myšlení v evropských globálních souvislostech (VMEGS) a Mediální výchova (MV).
Doporučená literatura:
Dějiny výtvarného umění:
Učebnice s doložkou:
Doporučená literatura:
Teorie a metodika výtvarné výchovy: