Stínování ve Finsku
Cílem mého výjezdu do zahraničí bylo stínování práce managementu základní a mateřské školy ve Finsku, městečku Veikkola, a také sledování výuky napříč všemi ročníky, včetně možnosti strávit jeden den v mateřské škole. Veikkolan Koulu je základní škola poskytující všeobecné vzdělání žákům od 7 do 16 let. Jednacím jazykem byla angličtina.
Finské školství je na velmi vysoké úrovni. Jeho základním principem je poskytnout všem žákům rovnocenné možnosti k získání kvalitního vzdělání. Neexistují výrazné rozdíly v kvalitě škol.
Učitelská profese je mezi mladými lidmi velmi žádaná, není jednoduché být přijat na tento typ vzdělávání a povolání učitele se řadí mezi ty velmi prestižní a dobře finančně ohodnocené. Plat učitele je srovnatelný s platem právníka, lékaře či inženýra. Finové investují mnoho peněz do školství. Stravné i doprava jsou zdarma. Z odlehlých míst vozí žáky do školy taxi.
Úvazek učitele se pohybuje v rozmezí 19-24 hodin. Vyučující všeobecně vzdělávacích předmětů mají menší počet hodin ve srovnání s učiteli praktického vyučování (vaření, dílny… atd.) V čele školy stojí ředitel, který řídí pedagogy a skupiny dle zaměření – sportovní, mezinárodní, ICT, speciální školní dny, ekologie.
Středem finského školství je žák, českého školství papír. Při jedné z debat jsem se ptala pana ředitele, jak často prochází škola kontrolou a odpověď byla následující: „Když se stále připravuješ na kontrolu, tak nemáš čas na vzdělávací proces, pro který jsi prioritně ve škole.“ Jejich kontrolní systém je založen na důvěře. Učitelé jsou sami k sobě velmi přísní. A funguje to.
Co je však přísně sledováno, je samotný vzdělávací proces, do něhož vstupují učitelé a žáci. Ten je systematicky sledován, vyhodnocován, analyzován a v případě špatných výsledků jsou přijímána opatření. Vedení školy se pravidelně schází s jednotlivými učiteli a za podpory psychologů, speciálních pedagogů i asistentů pedagoga se snaží vytvořit žákovi optimální podmínky pro vzdělávání.
Velká podpora je věnována práci s nadanými žáky i žáky s poruchami učení. V hodině finského jazyka 3. ročník bylo pět dyslektiků. Těmto žákům se věnovala v samostatné učebně speciální pedagožka. Po hodině se žáci vrátili do své třídy. Inkluze zde funguje bez problémů, a to díky významné personální a materiální podpoře. Důraz je kladen na individuální přístup k žákovi.
Vyučovací hodiny probíhají v klasických učebnách, které jsou vybaveny moderním nábytkem, dataprojektorem, interaktivní tabulí. Učebny jsou za prosklenou stěnou. Z chodby je možné sledovat vyučovací proces. Maximální počet žáků ve třídě základní školy je 24. Třídy se na výuku zamykají. Velký důraz je kladen na praktické vyučování. Vybavení dílen by ocenila nejedna profesionální stolařská firma. Převládaly aktivizující metody práce. Klasickou frontální výuku jsem v této škole viděla v minimálním množství. Učitelé využívali skupinovou práci žáků a interaktivní tabuli.
Závěrem lze konstatovat, že projekt ERASMUS+ KA1 dává pedagogům příležitost k jejich sebevzdělávání, a tím i zkvalitňování jejich práce. Sdílení zkušeností může významným způsobem ovlivnit náš pohled na proces vzdělávání a v mezích možností nás vést k uplatňování příkladů dobré praxe ve vlastní práci.
Mgr. Romana Studýnková