Náměty pro EVVO pro školní rok 2024/2025 – téma "DOPRAVA":
- Vliv jednotlivých druhů dopravy na životní prostředí
- Vývoj dopravy a dopravních prostředků v dějinách lidstva
- Udržitelný a ekologicky šetrný způsob dopravy
- Způsoby snižování emisí CO2 v dopravě
- Využití sdílené dopravy
- Fyzikální principy a zákony u jednotlivých typů dopravních prostředků
- Chemické procesy ve spalovacích motorech
- Chemické složení a vlastnosti paliv
- Vývoj baterií a palivových článků pro elektromobily
- Dopravní výchova jako součást vzdělávacího procesu dětí
- Dopravní infrastruktura jednotlivých měst a států
- Využití dopravních prostředků v turistice a sportu
- Zvukomalebné dopravní prvky v hudbě
Hlavní téma environmentální výchovy ve školním roce 2023–2024: „KRAJINA“
Náměty pro zařazování tématu. KRAJINA“ do tematických plánů, exkurzí a vycházek, literárních a výtvarných prací:
- Proměna krajiny během historického vývoje.
- Chráněné krajinné oblasti v ČR.
- Typy a funkce krajiny.
- Proměna přírodní krajiny během ročních období.
- Proměny ve vnímání krajiny ve vztahu k umění.
- Plenérová malba.
- Land art (environmental art).
- Přeměna krajiny člověkem (urbanismus, systematická elektrizace, války, znečištění, klimatické změny, ...).
- Krajinná architektura (návrh venkovních ploch, orientačních bodů a struktur za účelem dosažení environmentálních, sociálně-behaviorálních nebo estetických výsledků).
- Klíčová role krajiny v životním prostředí.
- Krajina jako domov mnoha druhů rostlin a živočichů.
- Udržitelné zemědělství v krajině.
- Environmentálně šetrné zacházení s krajinou.
- Krajina jako kulturní a emocionální prostředí v literárních dílech.
- Funkce krajiny v literatuře a hudbě (vytváření atmosféry, symbolika emocí).
- Fyzikální zákony a principy v krajině – gravitace a její vliv na reliéf krajiny, fyzikální jevy počasí, lom světla a vnímání barev v krajině.
- Krajina jako prostředí pro studium fyzikálních principů.
- Vliv krajiny na psychiku člověka (rekreační a relaxační aktivity).
- Smyslové vnímání krajiny člověkem (barvy, tvary, textury, zvuky krajiny).
- Výskyt chemických prvků, sloučenin a látek v krajině (analýza vody, vzduchu, půdy, ...).
- Život v krajině – fotosyntéza a chemické procesy v ní.
- Zemědělství a agrochemie (hnojení, pesticidy, herbicidy).
- Role krajiny v životě člověka (způsob života, ekonomika).
- Geometrické tvary v krajině.
Hlavní téma environmentální výchovy ve školním roce 2022–2023: „ENERGIE“
Náměty pro zařazování tématu: „ENERGIE“ do tematických plánů, exkurzí a vycházek, literárních a výtvarných prací:
- Energie jako fyzikální veličina
- Druhy energie dle zdroje a působící síly
- Energie obnovitelných zdrojů (vítr, slunce, voda…)
- Úspora elektrické energie a tepla
- Solární články – využití
- Geotermální energie
- Energie biomasy
- Historie a současnost využívání obnovitelných zdrojů
- Energetické pochody v buňce a v tělech organismů
- Význam sluneční energie v procesu fotosyntézy
- Tvorba energie při buněčném dýchání
- Energie jako faktor růstu organismů
- Abiotické faktory prostředí
- Spotřeba energie při svalové práci
- Energie v rámci potravních řetězců
- Růst ceny energií a její vliv na provoz školy
- Vliv mezinárodních vztahů na růst ceny energií
- Princip jaderné energie
- Jaderné elektrárny jako hrozba při mezinárodních konfliktech
- Životní energie v jednotlivých etapách života člověka
- Umění jako zdroj energie
- Kinetické umění - umění využívající ke svému pohybu různé druhy energie
Hlavní téma environmentální výchovy ve školním roce 2021-2022: „ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ“
Náměty pro zařazování tématu „ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ“ do tematických plánů, exkurzí a vycházek, literárních a výtvarných prací:
- vliv lidské činnosti na životní prostředí
- znečištění životního prostředí (znečištění ovzduší, vody, půdy…)
- hospodaření s odpady, třídění, recyklace, využívání recyklovaných materiálů
- vliv dopravy a průmyslu na životní prostředí
- zemědělství a životní prostředí, průmyslová hnojiva, ekologické zemědělství
- péče o životní prostředí, principy trvale udržitelného rozvoje
- využívání obnovitelných zdrojů energie, šetření energiemi
- změny klimatu, skleníkový efekt, globální oteplování
- živelní pohromy (tsunami, povodně, požáry, tornáda, zemětřesení…)
- ekologické katastrofy (nukleární a průmyslové katastrofy, ropné havárie…)
- vliv životního prostředí na zdraví člověka
- ochrana přírody a krajiny
Hlavní téma environmentální výchovy ve školním roce 2020–2021: „VODA“
Náměty pro zařazování tématu „VODA“ do tematických plánů, exkurzí a vycházek, literárních a výtvarných prací:
- voda jako základ existence života
- voda jako stavební látka živých těl
- voda jako obnovitelný zdroj energie, vodní elektrárny
- koloběh vody v přírodě
- vodní ekosystémy
- úbytek povrchových a podzemních vod, dlouhodobá sucha
- přívalové deště, povodně
- vzestup mořských hladin, tání ledovců
- znečištění vody
- nedostatek pitné vody v rozvojových zemích
- nadměrná spotřeba vody v osobním životě a v průmyslu
- respekt k vodě, voda jako dar
- voda jako zdroj vědeckých objevů
- voda v dílech umělců
- význam vody v dějinách lidstva
- vodní sporty
- pitný režim, rizika dehydratace
Hlavní téma environmentální výchovy ve školním roce 2019–2020: "LESNÍ POŽÁRY"
Náměty pro zařazování tématu „Lesní požáry“ do tematických plánů, exkurzí a vycházek, literárních a výtvarných prací:
-
Les jako krajinotvorný činitel a jeho vliv na prostředí člověka.
-
Vliv lesa na světové i místní klima.
-
Korelace vodních srážek a počtu lesních požárů.
-
Žďáření lesních ploch v důsledku záboru půdy pro zemědělství.
-
Les jako centrum krajiny pro zachování biodiverzity živých soustav.
-
Prevence vzniku lesních požárů a důsledné dodržování zákonů v chráněných oblastech.
-
Vliv lesních požárů na lidská obydlí.
-
Oheň jako obnovující faktor pyrofytní krajiny a lesa.
-
Dopad lesního požáru na ekonomiku místního regionu.
-
Historie ochrany lesních ploch v České republice.
-
Využití strojní techniky při hašení lesních požárů.
-
Varovná signalizace a současné možnosti udržení informovanosti obyvatelstva při požárech.
-
Dynamika pohybu živočišných společenstev v době lesního požáru.
Hlavní téma environmentální výchovy ve školním roce 2018–2019: "ZDRAVÍ"
Náměty pro zařazování tématu „ZDRAVÍ“ do tematických plánů, exkurzí a vycházek, literárních a výtvarných prací:
-
Chování a jednání člověka v souladu s ekologickou kulturou.
-
Prospěšnost biologického zemědělství a biopotravin.
-
Vliv zdraví na ekonomiku země.
-
Psychické aspekty zdraví (umění relaxace, meditace, sebepoznání)
-
Problematika infekčních onemocnění nejen v rozvojových zemích.
-
Světová nerovnost v oblasti zdraví (vyspělé x rozvojové země).
-
Problematika očkování.
-
Zdravý životní styl.
-
Vliv životního a pracovního prostředí na člověka.
-
Zdravotní péče a genetické předpoklady jako klíčové faktory zdraví.
-
Problematika obezity a podvýživy.
Hlavní téma environmentální výchovy ve školním roce 2017–2018: "UDRŽITELNÝ TURISMUS"
Náměty pro zařazení do tématických plánů, exkurzí a vycházek, literárních, výtvarných prací:
- Vyváženost tří aspektů – ochrana ŽP, přínos pro lidskou společnost a stabilní ekonomický růst
- Socio – kulturní aspekty turismu: poznání lidových zvyků a tradic, cesty za folklórem
- Cesty za kulturním dědictvím včetně památek UNESCO
- Turismus a ekonomika země
- Spojení kulturního a gastronomického dědictví, lokální produkce
- Turistika a její vliv na národní parky
- Ekoturistika – jednou z hlavních aktivit je pozorování volně žijících živočichů
- Problematika omezení vyčerpání místních zdrojů vlivem turistiky
- Partnerství místních obyvatel, podnikatelů v cestovním ruchu a ochránců přírody
- Řízení cestovního ruchu podle připravené a zavedené strategie
- Ochrana přírodního a kulturního dědictví pro turismus a před jeho nadměrným rozvojem (monitorování vlivu na flóru a faunu a regulace turismu v citlivých oblastech)
- Zajištění vysoké kvality zážitků pro návštěvníky
- Účinné informování návštěvníků o zvláštních kvalitách území
- Vytváření specifických produktů umožňujících poznání a porozumění území
- Zvyšování znalostí všech účastníků cestovního ruchu o chráněném území
- Nesnižování kvality života místních obyvatel vlivem cestovního ruchu
- Zvyšování přínosů z cestovního ruchu pro místní ekonomiku
- Monitorování vlivů návštěvnosti a redukce negativních dopadů
Hlavní téma environmentální výchovy ve školním roce 2016–2017: "ČLOVĚK"
Náměty pro zařazení do tématických plánů, exkurzí a vycházek, literárních, výtvarných prací:
- významné osobnosti české společnosti
- významné světové osobnosti
- úloha člověka v historických událostech
- člověk jako ochránce přírody
- ontogenetický vývoj člověka
- fylogenetický vývoj člověka
- chemické složení lidského těla
- fyzikální zákonitosti lidského organismu
- rodina, výchova k rodičovství
- člověka šlechtitel
- člověk objevitel
- člověk přítel, kamarád, …
- člověk sportovec
- člověk a udržitelný turismus
- člověk ničitel
Hlavní téma environmentální výchovy ve školním roce 2015–2016: "SLUNCE"
Náměty pro zařazení do tématických plánů, exkurzí a vycházek, literárních, výtvarných prací:
- Slunce - hvězda tvořící centrum Sluneční soustavy
- Slunce jako základní zdroj všech energií
- Slunce - základ existence života
- Sluneční energie a její význam pro fotosyntézu
- Vznik Slunce, vývoj, charakteristika hvězdy
- Historie pozorování Slunce, první písemné zmínky
- Energie v rámci potravních řetězců a pyramid
- Slunce v dílech umělců
- Projevy sluneční energie na Zemi
- Využití sluneční energie - přímé a nepřímé
- Obnovitelné zdroje energie
- Solární články, využití
- Solární elektrárny
- Klimatologie
- Atmosféra Slunce
- Zatmění Slunce
- Sluneční skvrny
- Rizika UV paprsků, problematika opalování, rizika rakoviny
- Sluneční cykly
- Sluneční vítr
- Mise ke Slunci