Přejít na obsahovou část stránky

Stínování v polské škole: Inspirace pro učitelskou praxi

Erasmus+

Ve dnech 1. 4.- 4. 4. 2025 jsem díky programu Erasmus+ KA 1 Creating the future navštívila naši polskou partnerskou školu ZSO Kluczbork, kde jsem stínovala výuku anglického jazyka. Tato zkušenost mi umožnila nahlédnout do fungování zahraničního školního systému, seznámit se s metodami výuky anglického jazyka v jiném kulturním kontextu a získat cennou inspiraci pro vlastní učitelskou praxi. Veškeré náklady na tento pobyt byly hrazeny z projektu Erasmus+. 

Během pobytu jsem navštívila celkem 8 vyučovacích hodin anglického jazyka. Mým hlavním mentorem byl učitel Roman Sarnicki, ale po domluvě jsem měla možnost navštívit i hodiny jeho dalších dvou kolegů. Hodiny probíhaly v různých třídách, od prvního do posledního ročníku studia, což mi poskytlo možnost zamyslet se nad metodami práce s různě vyspělými žáky. Výuka byla vedena především v anglickém jazyce, ale samozřejmě občas zazněla i polština. Vyučující kladli důraz na aktivní zapojení žáků do výuky, snažili se žáky pozitivně motivovat k práci. Žáci pracovali ve dvojicích i ve skupinkách, při vysvětlování učiva a jeho procvičování probíhala i frontální výuka. V každé hodině byly využívány moderní digitální technologie (interaktivní cvičení, videa, hry…). Učitelé byli velmi otevření, vstřícní a snažili se vytvářet pozitivní a motivující atmosféru. 

Potěšilo mne, že v porovnání s výukou v českém prostředí jsem nezaznamenala výraznější rozdíly. Zaznamenala jsem podobnosti v organizaci výuky, v polských třídách byl kladen důraz na komunikaci v anglickém jazyce podobně jako je tomu i v české škole. Díky polským kolegům jsem získala nové tipy na digitální výukové materiály a zdroje, které využiji ve své praxi k obohacení výuky. 

Díky stínování v polské škole jsem si uvědomila důležitost mezikulturní výměny zkušeností mezi pedagogy, která obohacuje nejen odborně, ale i lidsky. Jsem ráda, že jsem viděla, jak polští studenti reagují podobně jako ti čeští a že polští učitelé řeší podobné problémy ve výuce jako i my. Podobnou aktivitu bych doporučila všem pedagogům, kteří si chtějí rozšířit své profesní obzory.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti