Přejít na obsahovou část stránky

Průběžné studium k výkonu specializační činnosti provázejícího učitele – 4. blok

Na třetí vzdělávací blok zaměřený na práci se zvuky plynule navázalo další setkání v rámci průběžného studia provázejících učitelů. Čtvrtý vzdělávací blok se uskutečnil 25. listopadu 2025 a nesl název Práce s textem, literaturou, nonsensovou poezií a jejich vizuální interpretace dětem v průběhu předškolního vzdělávání.

Hlavním cílem setkání bylo rozšířit znalosti a dovednosti frekventantů v oblasti dramatické výchovy se zaměřením na inovativní metody práce s literárním textem. Nosným tématem se staly Objevy a zázraky, které bylo realizováno prostřednictvím nonsensové poezie. Právě tento specifický typ textů nabízí dětem jedinečný prostor pro rozvoj představivosti, fantazie a hravosti v jazyce. Byla zdůrazněna důležitost imaginace pro celkový rozvoj dítěte – děti s rozvinutou fantazií bývají kreativnější, otevřenější novým situacím a lépe dokáží hledat řešení problémů.

Frekventanti se na konkrétních ukázkách nonsensových textů seznamovali s metodikami dramatické výchovy, které podporují dětskou tvořivost, spontánní projev a odvahu experimentovat. Vyzkoušeli si práci s hlasem, pohybem, improvizací i jednoduchými dramatickými technikami, jež jsou snadno aplikovatelné v prostředí mateřské školy. Získané dovednosti jsou zároveň využitelné při vedení pedagogické praxe studentů učitelských oborů, čímž se význam vzdělávacího bloku rozšiřuje i do oblasti přípravy budoucích pedagogů.

Významnou součástí programu byla také vizuální interpretace literárních textů. Téma Objevy a zázraky se promítlo do výtvarných činností, jako byla kresba, grafika, koláž a tematická výtvarná tvorba. Účastníkům byl dán dostatek prostoru k vlastnímu experimentování a hledání osobitých výtvarných cest. Důraz byl kladen na myšlenku, že v umění neexistuje jediná správná odpověď, ale že každá interpretace má svou hodnotu. Zároveň byly rozvíjeny dovednosti v oblasti jemné motoriky, týmové spolupráce, estetického cítění a vizuální fantazie.

Atmosféra celého setkání byla tvůrčí, hravá a inspirativní. Účastníci ocenili zejména praktické pojetí semináře a možnost osobního prožitku jednotlivých aktivit. Mnozí z nich odcházeli s konkrétními nápady, jak nonsensovou poezii a výtvarné aktivity začlenit do každodenní pedagogické praxe a jak citlivě podporovat dětskou fantazii a tvořivost.

Čtvrtý vzdělávací blok tak opět potvrdil význam průběžného vzdělávání jako prostoru pro sdílení zkušeností, hledání nových cest a profesní rozvoj provázejících učitelů. Stejně jako v předchozích setkáních i zde šlo především o to nabídnout inspiraci, která má přímý dopad na kvalitu práce s dětmi v mateřských školách a na přípravu budoucích učitelů v jejich pedagogické praxi.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti